מאיפה מגיע ריקוד הבצ'אטה

הריקוד תמיד היה ביטוי רב עוצמה של רגש ותרבות. הוא שפה אוניברסלית שחוצה גבולות ותרבויות, כאשר כל סגנון נושא את ההיסטוריה והמסורות הייחודיות לו. בין אם זה ריקוד עם מסורתי או סגנון ריקוד מודרני, יש לו את היכולת להעביר אותנו לזמן ומקום אחרים. 

סגנון ריקוד כזה שכבש את ליבם של רבים בישראל הוא ריקוד הבצ'אטה. לסגנון הריקוד המסקרן הזה יש שורשים ברפובליקה הדומיניקנית והתפתח עם הזמן לצורת ריקוד פופולרית בישראל. במאמר זה נחקור את מקורותיו של ריקוד הבצ'אטה, וכיצד הוא התפתח בישראל.

 

שורשי הבצ'אטה: מבט על ההשפעות התרבותיות

בצ'אטה, סגנון מוזיקה וריקוד שמקורו ברפובליקה הדומיניקנית בתחילת המאה ה-20, שורשיו בהשפעות התרבותיות האפריקאיות, הילידיות והספרדיות שעיצבו את האי. המילה "בצ'אטה" עצמה היא מונח סלנג ששימש במקור לתיאור מסיבות או מפגשים באזורים הכפריים, שנערכו לעתים קרובות ב-bateyes (קהילות כפריות המורכבות מעובדי קני סוכר).

שורשי באצ'טה

 האבולוציה של מוזיקה וריקוד בבצ'אטה

בימים הראשונים, מוזיקת הבצ'אטה נוגנה על כלים כמו גיטרה, גירה ומראקס, והתאפיינה במקצבים האפריקאים החזקים שלה ובלחנים ספרדיים. עם זאת, רק בשנות ה-60 וה-70 החלה הבצ'אטה להתפתח באמת כז'אנר מוזיקה מובהק. מוזיקאים כמו ג'וני ונטורה ולואיס סגורה החלו לשלב אלמנטים של בולרו, מרנגה וסלסה בבצ'אטה שלהם, ויצרו צליל חדש שהיה יותר אופטימי וריקוד.

 

איך הריקוד התפשט מעבר לרפובליקה הדומיניקנית

רק בשנות ה-90 וה-2000 החלה הבצ'אטה באמת לזכות בהכרה בינלאומית. עם עלייתה של המוזיקה הלטינית במיינסטרים, להקות בצ'אטה כמו אוונטורה ורומיאו סנטוס החלו להגיע לראש המצעדים ברחבי העולם, כך גם הגיע לישראל,  והריקוד התחיל לתפוס במועדונים ומסיבות ריקודים. כיום, בצ'אטה הוא סגנון ריקוד אהוב שאנשים מכל הרקעים והגילאים נהנים ממנו.

 

היתרונות של ריקוד בצ'אטה

ריקוד הבצ'אטה מציע יתרונות פיזיים, נפשיים וחברתיים רבים למי שמתאמן בו. מבחינה פיזית, זה משפר את בריאות הלב וכלי הדם, קואורדינציה, גמישות וכוח. מבחינה נפשית, הוא מציע הקלה במתח, שיפור בזיכרון ושיפור מצב הרוח. מבחינה חברתית, זה מטפח תחושת קהילה, משפר את כישורי התקשורת ומגביר את הביטחון.

 

לימוד ריקוד בצ'אטה בישראל

ישנם מספר מקומות למצוא שיעורי ריקוד בצ'אטה בישראל, כולל סטודיו לריקוד, מרכזים קהילתיים ואירועי ריקוד חברתיים. סטודיואים לריקוד: הסטודיו של ירון זיגי,STstudio, bebachata, קפיטל לטינה. לאטין גרוב, offbeat.

מועדונים: הוואנה קלאב, סטודיו בי, ביילה סלסה. מרכזים קהילתיים: עיריות ומרכזים ברחבי הארץ מפעילים ערבי ריקודים.

 

מסקנה

לסיכום, לריקודי הבצ'אטה יש היסטוריה עשירה ומשמעות תרבותית הנחגגת בכל העולם, כולל בישראל.  ניתן לייחס את מקורותיו לרפובליקה הדומיניקנית, שם הוא הופיע כצורת ריקוד פופולרית בשנות ה-60 וה-70. בישראל, ריקוד הבצ'אטה התפתח והתמזג עם סגנונות ריקוד אחרים, והוא ממשיך לצבור פופולריות.

היתרונות שלו לבריאות גופנית, נפשית וחברתית הופכים אותו לבחירה מושכת עבור כל מי שמתעניין בריקוד, ועם הזמינות של שיעורים ומשאבים, הוא נגיש לכולם. יקוד הבצ'אטה מציע דרך ייחודית ומרגשת לבטא את עצמך ולהתחבר לאחרים. אז למה לא לנסות ולחוות את השמחה של ריקוד הבצ'אטה בעצמכם?

ריקוד באצ'טה

אולי יעניין אותך גם