לירה טורקית כל המידע על המטבע

מאז שנת 1923, עת עלה מוסטפא אתאתורכ לשלטון בתורכיה המודרנית אחרי ועידת לוזאן, והכריז על פירוקה למעשה של החליפות העת'מאנית, הונהגה הלירה הטורקית כהילך החוקי הטורקי. בתחילת הדרך היה מדובר במטבע יציב יחסית, ששימש היטב את המדינה התורכית החדשה והפך לסמל של אופטימיות במדינה שבמשך חמש מאות שנים חוותה תהליך רציף של הידרדרות טכנולוגית, כלכלית וחברתית. זאת, בנוסף להשתתפות שלה במלחמת עולם שגבתה אלפים רבים של קורבנות. בהמשך הדרך הגיבה הלירה התורכית לשינויים הן במבנה הכלכלה העולמית מצד אחד והן במבנה הפנימי בתורכיה. השינוי המשמעותי ביותר במדינה שפעם היתה אימפריה חובקת עולם, היה עלייתו של רג'פ טאיף ארדואן, שיש המאמינים בלב שלם שהתוכניות שלו הן להחזיר את טורקיה לימי החליפות. בינתיים התוכנית הזאת לא מצליחה, והדבר היחיד שקורה בטורקיה הוא המשך ההידרדרות הכלכלית והמשך היחלשות הלירה הטורקית, שנכון להיום נסחרת בתנודתיות גבוהה.

שטרות

עליות וירידות בערכה של הלירה הטורקית

עם השנים חלה ירידה רצופה בערכה של הלירה הטורקית. זאת, למעט תקופות קצרות וזניחות של עליה מתונה. עלייתו של ארדואן לשלטון עוררה בתחילה תקוות רבות בטורקיה, אבל מהר מאד התברר כי ארדואן, למעט נאומים יפים וחוצבי להבות, איננו מביא תקווה חדשה לטורקיה ולא יבצע שינויים משמעותיים בחברה או בכלכלה. התוצאה הבלתי נמנעת של ניהול כלכלה כושל, יחד עם כניסה להרפתקאות מפוקפקות וסכסוכים שהתפתחו בין תורכיה לבעלות בריתה הטבעיות, קרי אירופה וארה"ב, הביאה לצניחה בערכה של הלירה התורכית לרמות של יותר ממיליון ושלוש מאות וחמישים אלף לירות לדולר אמריקני אחד. האינפלציה בטורקיה היתה כה גבוהה, עד שהדבר הראשון שעשה הטורקי המוצע שקיבל משכורת, היה לקנות מזון למשפחה או, לחילופין, להמיר את הלירות שקיבל בדולרים.

החלפת הלירה הטורקית והמשמעויות שלה

בתחילת שנת 2005 הוחלפה הלירה הטורקית הישנה בלירה הטורקית החדשה. זאת, ביחס של מיליון לירות ישנות ללירה חדשה אחת. במידה רבה, נסמכו הטורקים על אירוע מקביל שאירע בישראל בשנות השמונים של המאה הקודמת – החלפת השקל לשקל חדש. ואולם בניגוד למה שקרה בישראל, לא בצעה ממשלת תורכיה כל צעדים מוניטרים ואחרים, על מנת לשפר את מעמדה הכלכלי של טורקיה ולתמוך בתהליך של צמיחה. כתוצאה, התחילה גם הלירה החדשה לשקוע. ההידרדרות נמשכה במהירות, והביאה לכך שבאוגוסט 2018, שער הלירה הטורקית היה 6.5 לירות בקירוב לדולר. בחודשים האחרונים נע שער הלירה הטורקית בחדות בין שער של 6.8 לירות טורקיות לדולר, לבין שער של 5.8 לירות לדולר. עם זאת, הידרדרות היחסים עם ארה"ב מצד אחד ועם האיחוד האירופי מצד שני, ובמקביל ההרעה במצבה הכלכלי של טורקיה, אינם מבשרים טובות ללירה הטורקית. הצפי הוא לירידה נוספת ומשמעותית בערך של המטבע, שבעזרת ניהול כלכלי נכון היה יכול להיות אחד המטבעות החזקים בעולם.

לעוד פרטים על קפריסין הטורקית תמצאו באתר Kosher Booking

אולי יעניין אותך גם